Simbol
al primaverii si al dragostei, martisorul este un obicei specific
romanesc, dar, se pare, cu radacini ce ajung pana la Imperiul Roman. Chiar daca
in fiecare an cumparam si purtam martisoare tot mai fanteziste, traditia ramane
aceeasi daca incercam sa ne reimprospatam sufletul si mintea.
Povestea
martisorului are mai multe acceptiuni.Una dintre acestea este
ca obiceiul dateaza de pe vremea romanilor, care sarbatoreau pe 1 martie
“Matronalia”, zi dedicata zeului Marte. Acesta patrona atat agricultura, cat si
razboiul, iar sarbatoarea coincidea cu solstitiul de primavara. Copiii romani
purtau la gat monede gaurite, insirate pe un fir impletit alb-negru sau
alb-rosu. Moneda era, dupa rangul purtatorului, de aur, de bronz sau de argint
si aducea noroc. Culorile simbolizau, in acest caz, iarna si primavara sau
pacea si raboiul.
Alte surse arata ca cele
mai vechi martisoare au fost descoperite in zona Mehedintiului si ca au fost
faurite acum 8000 de ani, de catre geti. Podoabele erau pietricele albe si
rosii, insirate pe o ata de asemenea bicolora. Dacii credeau ca aceste
amulete aduc fertilitate, frumusete si previn arsurile cauzate de soare. In
vechime, martisoarele erau tinute la mana sau la gat pana cand incepeau sa
infloreasca pomii, iar atunci erau legate de crengi, pentru a asigura o recolta
bogata.
Intr-o alta varianta,
firul alb-rosu ar simboliza uniunea dintre barbat si femeie. Daca rosul
focului, al sangelui si al soarelui era asociata femeii, albul era specific
intelepciunii barbatului. Rasucirea celor doua fire sugereaza unirea eterna a
celor doua instante, intr-un ciclu nesfarsit.
Martisorul
mai este explicat si printr-o sumedenie de legende. Una dintre acestea este cea a babei Dochia (babele
se sarbatoresc intre 1 si 9 martie), despre care se spune ca avea o fata
vitrega pe care nu prea o iubea. Intr-o zi geroasa de iarna, femeia a trimis-o
la rau si i-a cerut sa spele o haina neagra pana cand devine alba. Fata a
incercat din rasputeri, dar nu a reusit. Atunci a aparut Martisor, un tanar
chipes, care i-a oferit o floare magica. Cand a ajuns acasa, fata vitrega a
fost uimita sa vada ca panza devenise alba. Vazand floarea din parul fetei,
Dochia a crezut ca a venit primavara si a plecat cu turma de oi pe munte.
Incalzindu-se de la urcus, batrana a lepadat pe rand cele noua cojoace pe care
le purta. Cand a ajuns in varf, vremea s-a transformat in vifor si atunci
s-a aratat Martisor: “Vezi cat de rau este sa stai in frig si umezeala” a grait
el, “tu, cea care ti-ai obligat fiica sa spele haine in raul inghetat.” Apoi a disparut.
Batrana a ramas singura pe munte, a venit gerul si oile au fost transformate in
pietre (vezi Babele din masivul Bucegi). De atunci rosul si albul simbolizeaza
lupta intre bine si rau, intre iarna si primavara.
O alta legenda spune ca Soarele a
coborat odata pe pamant sub forma de o fata frumoasa. Un zmeu rau a rapit-o
insa si a inchis-o in palatul lui. Nimeni nu se incumeta s-o salveze si timpul
s-a oprit in loc, in tristete si intuneric, pana cand un tanar voinic a plecat
in cautarea palatului. El s-a luptat cu zmeul si a eliberat fata, insa a fost
ranit de sulita dusmanului. Sangele i s-a scurs pe zapada, iar unde neaua s-a
topit au rasarit ghiocei. Culoarea rosie simbolizeaza dragostea catre frumos si
aminteste de curajul tanarului, iar cea alba este a ghiocelului, prima floare a
primaverii.
Simbolistica
Martisorului demonstreaza, inainte de toate, apetenta romanilor pentru legende
si povesti, care nu sunt altceva decat impletiri ale credintelor si valorilor populare.
Purtand Martisorul, ne atestam inca o data apartenenta la neamul romanesc si la cultura lui.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu